loading...
ordibehesht
نویسنده وبلاگ بازدید : 54 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات (0)



مفیدستان:

ابزار لحیم کاری یکی از مهترین ابزار کار علاقه مندان به پروژه‌های الکترونیک است. با داشتن یک ابزار مناسب ساخت مدارت الکترونیکی در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف برایتان بسیار ساده تر می‌شود. قبلاً در ساختنی طرز ساخت یک دستگاه لحیم کاری گیره دار را یاد گرفته اید که بسیار حرفه ای است و شما را از هر نوع ابزار دیگر بی نیاز می‌کند. در این ساختنی طرز ساخت یک ابزار ساده تر را یاد می‌گیرید که ساختش هم ساده تر است. هویه تفنگی که ساختش نیاز به مهارت الکترونیک پیشرفته هم ندارد! با ساختنی همراه باشید.

هویه تفنگی نوعی ابزار لحیم کاری است که شبیه تفنگ است. این نوع هویه در بازار موجود است و قیمت مناسبی هم دارد اما هویه تفنگی که با تفنگ ایرسافت ساخته می‌شود، کنترل بیشتری را به کاربر می‌دهد چون دقت بیشتری دارد. برای ساخت هویه تفنگی به یک تفنگ ایرسافت و هویه دستی باتری خور نیاز دارید.

گام اول: وسایل مورد نیاز

  • تفنگ ایرسافت
  • هویه باتری خور
  • دو عدد LED قرمز
  • یک مقاومت ۵۱Ω
  • یک مقاومت لحظه ای
  • تیوب ضدحرارت
  • تیوب هیت شرینک
  • فوم ۳ میلیمتری
  • کانتکت باتری فلزی – این قطعه را می‌توانید از وسایل الکترونیکی یا اسباب بازی‌های خراب جدا کنید

ابزار مورد نیاز

  • کاتر
  • سیم لخت کن
  • پیچ گوشتی
  • دستگاه لحیم کاری
  • چسب JB Weld یا اپوکسی بسیار قوی (چسب از نوع اپوکسی باشد)
  • کاتر گرد

گام دوم: هویه دستی را باز کنید

هویه دستی را باز کنید

هویه دستی را باز کنید

هویه ای که در تصویر می‌بینید ۱۵ واتی است و چهار باتری AAA می‌خورد یک LED سفید ۳ میلیمتری هم نزدیک نوکش دارد. دمای نوکش در عرض ۷ ثانیه به ۱۸۵ ثانیه می‌رسد و حداکثر دمایش هم ۶۵۶ سانتیگراد است.

ساخت هویه تفنگی را از باز کردن هویه دستی شروع می‌کنیم. با پیچ گوشتی پیچ‌ها را باز کنید تا پوشش پلاستیکی کاملاً باز بشود. مدار داخل هویه یک مقاومت ۵۱Ω، یک LED سفید کوچک و یک سوکت برای المنت حرارتی دارد.

ابتدا مدار را روی کاغذ بکشید و سپس قطعات را باز کنید و کنار بگذارید.

گام سوم: تفنگ ایرسافت را باز کنید

تفنگ ایرسافت را باز کنید

تفنگ ایرسافت را باز کنید

مدل ایرسافتی که ما استفاده کرده ایم، یک خشاب جداشونده دارد که برای ۳۰ گلوله پلاستیکی جا دارد. ابتدا این خشاب را جدا می‌کنیم و کنار می‌گذاریم چون قرار است جای باتری هویه تفنگی باشد. سپس باید قعطه کشویی متحرک بالای تفنگ را جدا کنید. این به سمت جلوی بدنه تفنگ هل بدهید تا بیرون بیاید و جدا بشود. تا اینجای کار باید سه قطعه اصلی تشکیل دهنده تفنگ را از هم جدا کرده باشد.

داخل تکه بالایی تفنگ، چند قطعه کوچک تر قرار دارد که مسیر شلیک را می‌سازند. همه این قطعات را با دقت جدا کنید تا بتوانید قطعات را به نوک تفنگ برسانید. برای باز کردن قطعات داخل تفنگ ایرسافت به پیچ گوشتی کوچک نیاز دارید.

بعد از اینکه هویه دستی و تفنگ ایرسافت را باز کردید، برای طراحی شماتیک سیم کشی آماده هستید.

گام چهارم: شماتیک را طراحی کنید

با توجه به شماتیکی که در گام‌های قبلی از مدار داخلی هویه دستی کشیده اید، نحوه عبور سیم‌ها از داخل تفنگ را مشخص کنید و شماتیک سیم کشی جدید را طراحی کنید.

سیم کشی را تا حد ممکن نزدیک به سیم کشی اصلی طراحی کنید. البته با اضافه کردن LED دوم (تا هر طرف تکه بالایی تفنگ یک LED باشد) و سوئیچ لحظه ای (بجای سوئیچ تاگل) برای فعال کردن هویه تفنگی مدار کمی‌تغییر می‌کند.

می‌توانید از شماتیک سیم کشی که در گالری بالا می‌بینید هم استفاده کنید.

گام پنجم: نوک هویه را سیم کشی کنید

بعد از جدا کردن و خالی کردن داخل قسمت کشویی تفنگ می‌توانید نحوه رد کردن سیم‌ها از دسته به نوک تفنگ را مشخص کنید. ممکن است لازم باشد چند تغییر کوچک در مسیر شلیک تفنگ ایجاد کنید تا بتوانید سیم‌ها را براحتی از آن رد کنید.

دو سیم از مسیر شلیک رد کنید. سیم‌های نزدیک به نوک لحیم کاری را با تیوب ضدحرارت بپوشانید. سپس این قسمت را هم با هیت شرینک به سیم‌ها وصل کنید. سوکت لحیم کاری که از هویه دستی جدا کرده اید را به سیم‌ها وصل کنید و سیم‌ها را با هیت شرینک بپوشانید تا از کوتاه شدن مدار جلوگیری بشود.

سیم‌ها را بهم بپیچید و از مسیر شلیک رد کنید و لوله تفنگ را از نو مونتاژ کنید. به این ترتیب دو سیم اصلی آویزان می‌مانند. روی تفنگ ایرسافت و جایی که شکاف‌های قرمز قرار دارند، دو سوراخ دریل کنید. دو LED قرمز سه میلیمتری را داخل این روزنه‌ها قرار بدهید و جایشان را با چسب حرارتی ثابت کنید. سیم مثبت نوک هویه را ببرید و به طرف آند (مثبت) دو LED لحیم کنید. سیم منفی را هم ببرید و مقاومت ۵۱ را به آن لحیم کنید. سر دیگر مقاومت را هم به کاتد (منفی) LEDها وصل کنید.

سیم منفی در مرحله بعد به سوئیچ لحظه ای پشت تریگر هویه تفنگی وصل می‌شود.

گام ششم: تریگر را اضافه کنید

تریگر را اضافه کنید

تریگر را اضافه کنید

هر دو سیم الکتریکی را به یک سوئیچ لحظه ای لحیم کنید و آن را با هیت شرینک بپوشانید. بهتر است سوئیچ را همرنگ با بدنه تفنگ انتخاب کنید. بعد از لحیم کاری، سوئیچ را با اپوکسی قوی نصب کنید. سیم‌های سوئیچ را هم از پشت به تریگر برسانید تا بین دسته بهم برسند. یک سر را هم به سیم منفی نوک هویه و مقاومت وصل کنید.

گام هفتم: خشاب را ببرید

خشاب را آماده کنید

خشاب را آماده کنید

همانطور که قبلاً گفتیم باتری‌های هویه تفنگی را داخل خشاب تفنگ قرار می‌دهیم. برای قرار دادن باتری‌ها داخل خشاب، باید آن را باز کنید و فنر فیدر و وزنه کوچک داخلش را جدا کنید.

با استفاده از یک ابزار چرخشی با مته فرز بزرگ، مسیر خشاب را ببرید. البته باید پست‌های پلاستیکی که پیچ‌های خشاب را سرجایشان نگه می‌دارند، آسیب نبینند. هنگام بریدن این قطعات پلاستیکی، عینک بگذارید و مراقب باشید براده‌ها داخل چشم تان نریزد.

بعد از اینکه خشاب را آماده کردید، چهار باتری AA را داخل خشاب قرار بدهید. باتری‌های باید کاملاً چفت باشند اما مانع بسته شدن درست خشاب نشوند. می‌توانید یک تکه فوم سه میلیمتری داخل خشاب قرار بدهید تا باتری‌ها سرجایشان تکان نخورند و ثابت بمانند.

گام هشتم: کانتکت‌های باتری را اضافه کنید

نقاط اتصال خشاب با باتری‌ها را بسازید

نقاط اتصال خشاب با باتری‌ها را بسازید

کانتکت‌های باتری را می‌توانید خودتان بسازید. چند وسیله الکترونیکی بدون استفاده پیدا کنید و ورق‌های فلزی جای باتری آنها را جدا کنید. این ورق‌های فلزی را به قسمت پایینی خشاب بچسبانید. این ورق فلزی سر مثبت یک ستون باتری‌ها را به ترمینال منفی ستون دیگر باتری‌ها وصل می‌کند.

سیمی‌که به بالای خشاب وصل می‌شود باید راهی برای تماس با مدار داخل خشاب پیدا کند اما اینجا نمی‌شود از سیم سفت استفاده کرد چون می‌خواهیم خشاب جداشدنی باشد. برای حل این مشکل می‌توانید از فنر جاباتری‌های قدیمی‌استفاده کنید. بعد از کشیدن فنر برای ساخت نقطه تماس مناسب، آن را با چسب حرارتی به خشاب بچسبانید و دو سر مثبت و منفی باتری را طوری اضافه کنید که هر دو از بالای خشاب بیرون بزند. حالا وقتی خشاب را داخل بدن تفنگ قرار بدهید، دو قسمت مدار با هم تماس پیدا می‌کنند.

گام نهم: مدار را کامل کنید

مدار را کامل کنید

مدار را کامل کنید

آخرین مرحله ساخت مدار هویه تفنگی وصل کردن ورق‌های تماس باتری است. این ورق فلزی داخل شتاب قرار می‌گیرد. دو ورق فلزی را به یک تکه پلاستیک بچسبانید. این اتصال را طوری انجام بدهید که قسمت پایینی پلاستیک کار صفحه تماس را کند و ورق‌های فلزی بالای پلاستیک قرار بگیرند.

حالا می‌توانید اتصال مثبت لوله تفنگ و اتصال منفی تریگر را به این ورق تماس لحیم کنید.

این ورق را می‌توانید داخل و بالای دسته تفنگ و بین قطعه کشویی قرار بگیرد. ممکن است لازم باشد قسمت پلاستیکی را کمی‌بخراشید تا قطعه داخل تفنگ جا بشود. هنوز این قطعه را نچسبانید. ابتدا خشاب را سرجایش قرار بدهید و محل ورق تماس را طوری با آن تنظیم کنید که با فنرهای آن تماس داشته باشد. احتمالاً برای برقراری ارتباط کامل و سالم باید هر دو قطعه را کمی‌اصلاح کنید. قبل از اینکه ورق تماس را سرجایش بچسبانید، مدار را تست کنید.

وقتی مطمئن شدید هر دو قطعه – خشاب و ورق تماس – سر جای درست قرار دارند و اندازه و شکل شان هم مناسب است، می‌توانید آنها را با اپوکسی سرجایشان بچسبانید.

گام دهم: تفنگ را با اپوکسی ببندید

هویه تفنگی را با چسب اپوکسی ببندید

هویه تفنگی را با چسب اپوکسی ببندید

بخاطر سیم کشی داخل قطعه کشویی بالای هویه تفنگی نمی‌توانیم آن را متحرک نگه داریم. باید با چسب اپوکسی قوی این قطعه را سرجایش ثابت کنید.

قبل از اینکه اپوکسی خشک بشود، مطمئن شوید هویه تفنگی کار می‌کند. این آخرین شانس تان برای ایجاد تغییر در مدار است. بعد از خشک شدن اپوکسی، برای تغییر مدار ناچار هستید تفنگ را دوباره باز کنید و برخی از قطعات را جدا کنید.

هویه تفنگی آماده است

هویه تفنگی آماده است

هویه تفنگی آماده است

ویژگی‌های این هویه تفنگی درست مثل هویه دستی است که از قطعات مدارش استفاده کرده اید. البته با این تفاوت که کار با آن بسیار ساده تر است؛ بویژه اگر به تازگی لحیم کاری را شروع کرده باشید.

منبع

خلاصه مطلب

عنوان مطلب

با کمترین هزینه ممکم هویه تفنگی کارآمد و خوش دست بسازید

توضیح کوتاه

تفنگ ایرسافت را به هویه تفنگی تبدیل کنید.

نویسنده


عاطفه اسدزاده

در ساختنی بخوانید :



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

با کمترین هزینه هویه تفنگی کارآمد و خوش دست بسازید با کمترین هزینه هویه تفنگی کارآمد و خوش دست بسازید

مطلب با کمترین هزینه هویه تفنگی کارآمد و خوش دست بسازید در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :با کمترین هزینه هویه تفنگی کارآمد و خوش دست بسازید
http://mofidestan.ir/%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d9%85%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%87%d9%88%db%8c%d9%87-%d8%aa%d9%81%d9%86%da%af%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af-%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%b4/
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 182
  • بازدید ماه : 182
  • بازدید سال : 2,177
  • بازدید کلی : 16,032